Stránky

8. 7. 2012

Diplomka: 7 otázek a 29 odpovědí

Společně s Adamem jsme i letos spustili dotazníček pro čerstvé absoloventy diplomek. Tentokrát jsme sezbírali 42 respondentů. 33 byli studenti z FIT, ostatní byli studenti a studentky různých fakult po celé ČR. Rozložení zadání mezi reaktivní, reaktivní s úpravou zadání ze strany studentů a kreativní bylo zhruba po třetinách.

Po pročtení všech odpovědí ve mě zůstal silný dojem z toho, že všichni studenti jsou patřičně hrdi na to co dokázali. Jsou si vědomi vlastních úspěchů (i neúspěchů) a toho, že se opravdu něčemu naučili. Gratuluji, mám z takových studentů radost.

V odpovědích jsem často narážel na dvě důležitá témata:
Budu se těmto dvěma tématům věnovat v extra postech později. Teď následují otázky a odpovědi, které mi přišli zajímavé. Pokud vás diplomka teprve čeká, můžete se z následujících řádků hodně dozvědět. Jsou to totiž postřehy vašich kolegů, co si diplomkou již prošli.
 
Vědět v začátku (v září) to co víte teď.. co byste dělali jinak?
  • Jinak bych si rozložil čas :)
  • Začnu dřív!
  • Více spolupracoval s vybranou firmou - více se jim "pletl pod nohy".
  • Asi bych se snažil o úpravu zadání.
  • Hledal bych informace účinněji.
  • Číst více knih/materiálu.
V čem byla největší výzva?
  • Vytvořit samostatný školní projekt, který by mohl mít praktické využití.
  • Začít od nuly ...
  • Splnit zadání, které jsem si sám definoval, a hlavně na úrovni, se kterou bych byl spokojen.
  • Nenechat se rozptýlit spolubydlícím, který celý den nic nedělal.

Co nového mimo učivo probírané na fakultě jste se naučili?
  • V této bakalářce mi asi škola dala jen schopnost programovat v C++, všechny další "odbornější" věci jsem si musel nastudovat a vyřešit v podstatě sám.
  • Pracovat na projektu jako by jednalo o startup a velké množství dovedností, co s tím souvisí ...
  • Aktivní přístup při řešení, časový plán, sebekázeň...
  • Nejsem z FIT, ale prakticky vzato, ze školních let jsem plně nevyužil nic, všechno pro mě byly nové znalosti a zkušenosti.
  • Vidět věci/práci/výsledky kriticky - vidět problémy, které nejsou zcela zjevné.

Co vám při řešení naopak vadilo? - (v nejširším smyslu)
  • Při řešení mi nejvíce vadilo, že mám projekt dokončit. Programování a rozšiřování aplikace mne bavilo a nebyl jsem si schopen říci stop.
  • Že jsem neměl připravený kompletní návrh aplikace. Postupoval jsem zdola - nahoru. Takto jsem strávil enormní množství času testování částí, které se nakonec vůbec nepoužili.
  • Bál jsem se, že výsledky práce už nikdo nevyužije, podobně jako u dalších školních projektů (to je demotivující).
  • Nedostatek času a vlastní lenost.
Jaké informace by se vám při řešení hodily a neměli jste je?
  • Bude to, co dělám stačit?
  • Nějaký souhrn metod, které se dají použít s krátkým vysvětlením.
  • Lepší popis toho, jak psát technickou zprávu, jak vytvořit prezentaci a jak jí prezentovat.

Jaké má být ideální organizace BP/DP, aby pro vás byla co nejužitečnější?
Rozhodně vidím jako velmi důležité to, aby si student vybral téma sám. Něco co ho baví. A na vedoucím pak je, aby vybrané téma modifikoval tak, aby z něj mohla vzniknout obhajitelná práce. Osobně bych klidně vypustil část předmětů, které jsme v průběhu studia měli a věnoval větší časovou dotaci právě BP (DP). Až školu dokončím a budu se někde ucházet o místo, tak jej nedostanu na základě toho, že bych uměl nazpaměť "algoritmus třípáskové řadící metody" nebo podobnou (s odpuštěním) volovinu, ale protože mám nějaké zkušenosti a něco jsem dokázal. A BP (DP) je pro to podle mě ideální. Proto i SZZ bych rád více podřídil vypracované BP (DP).
Jaké máte osobní dojmy z řešení závěrečné práce?

  • Opravdu mě to bavilo a jsem rád, že jsem si správně vybral vedoucího!
  • Dobré, aplikace má úspěch takže dobré.
  • Práce mě bavila, a naučila mě mnoha novým věcem. Kdybych si mohl vybrat znovu asi bych si vybral o něco obtížnější zadání. Příští práci také rozhodně začnu řešit už v prvním ročníku, aby byla mnohem více podle mých představ. Jako vždy není má práce úplně dokonalá a je co zlepšovat, ale pokud si člověk řekne že je něco dokonalé přestane se zlepšovat a já se chci zlepšovat
  • Osobní dojmy? Samozřejmě nejlepší :) ale vážně - nové znalosti, pokoření výzvy.
  • Ze začátku mě to i bavilo, bylo to fajn, ale jak bylo málo času, tak se ta zábava ztratila, taktéž už mě tahle škola nějak nebaví, což se promítlo i na práci. Na to, čemu by se člověk chtěl věnovat, není čas, a to, co ho nebaví, zabírá většinu času.
  • S výsledkem jsem spokojen. Zajímavé, člověk se toho hodně naučil a "i o sobě dověděl".
A jak výsledky dotazníku zkodnotil kolega Adam Herout je zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat