Cílem tohoto textu je, abyste se na svým budoucím vedoucím zamysleli. Pokud se bude vaše představa od reality chování a přístupu vedoucího hodně lišit, může to být zbytečná komplikace. K sepsání mě inspiroval jeden loňský student, který měl u mne zapsanou diplomku z "grafiky". Bohužel jsem mu nebyl schopen s některými specifickými problémy poradit a odkázal ho na kolegy. Po obhajobě práce (za A) přiznal, že i přes spokojenost s mým vedením by si možná vybral vedoucího od "grafiky", aby mohl pohodlněji konzultovat technické záležitosti.
Vedoucí je člověk, který by vás měl (pro)vést strastiplnou cestou od výběru zadání až k odevzdání diplomky.
Protože je diplomka pro mnohé z vás prvním velkým projektem, vedoucí vám pomáhá eliminovat rizika spojená s vaší nezkušeností při řešení tohoto velkého projektu.Pozor, na některých školách může ještě existovat role nazvaná Konzultant (na FIT to tak je). Co asi tušíte:
- Vedoucí je obvykle autorem zadání.
- Vedoucí vás obvykle vede (hlídá termíny, čte textovou zprávu) a zároveň vám dělá odborného konzultanta (radí vám jaký algoritmus zvolit a proč).
- Vedoucí má zájem na tom, aby výsledek vaší práce byl použitelný (protože bod 1.).
- Vedoucí je ohodnocen (finančně) za úspěšné diplomanty = obhájili u státnic. Pokud vyhnijete nebo neobhájíte, tak z toho nemá nic.
- Vedoucí nemusí být autorem zadání. Zadání si může definovat sám student, zadání může definovat externí firma, ...
- Vedoucí může být jen vedoucí. K odbornému tématu vám nic neporadí a odkáže vás na kolegy nebo konzultanta.
- Vedoucí je "proxy" externího "vedoucího", či konzultanta. Obvyklé u stáží a diplomek v zahraničí.
- Vedoucí nemusí mít přímý zájem na výsledku vaší práce (protože bod 5., 6. nebo 7.).
- Vedoucí během spolupráce provádí headhunting. Například hledá schopné studenty do PhD. Dobře odvedená práce na diplomce je oplacena nabídkou na PhD, práci v projektu, ...
Zásadní informací pro vás by mělo být, jestli je vedoucí autorem zadání, eventuálně proč dané zadání vypsal. Pokud je autorem, má obvykle zájem na výsledku vaší práce, protože zadání diplomky se týká například tématu výzkumného projektu nebo disertace vedoucího. V takovém případě vám vedoucí obvykle poradí i po technické stránce (je zároveň i konzultantem). Pokud vedoucí vypsal téma mimo svůj obor zájmu, pro vás to většinou znamená nutnost najít si (nebo si nechat doporučit) konzultanta, který vám poradí po technické stránce.
Má specializace je rozpoznávání řeči, klasifikace, machine learning a tak trochu startupy. U veškerých témat z tohoto oboru vám budu dělat, jak vedoucího tak konzultanta. Naopak u témat typu startup - například přijdete s nápadem na svou vlastní webovou službu - vám budu dělat "pouze" vedoucího. S byznysem vám lehce poradím, jak implementovat v PHP, jak navrhovat UI, atd. vám určitě neporadím.
Dále vedoucí může být zkušený, či nezkušený (obvykle student prvního ročníku na PhD).
Jak je vedoucí zainteresován na zadání zjistíte celkem snadno - stačí se zeptat. Jak je vedoucí (ne)zkušený se už zjišťuje hůř. Zkušenosti vedoucího jsou důležité. Pokud jste výborný a samostatný student, může vás zkušený vedoucí posunout o kus dále. Pokud je vedoucí silně nezkušený, může vám i uškodit. Například vám v textu diplomky něco neopraví nebo naopak vám tam vnutí zjevné kraviny, které vám oponent/komise náležitě omlátí o hlavu.
Pokud jste průměrní, či podprůměrní studenti, tak v kombinaci s nezkušeným vedoucím již můžete riskovat "vyhazov" z diplomky. Riziko je malé, ale existuje. Jak se bránit? Být dobrým a aktivním studentem, důvěřovat ale prověřovat.
Pokud si v něčem nejsem jist, tak svým studentům otevřeně říkám, že nevím. Nechť si danou informaci najdou jinde a pokusím se poradit kde.
Vedoucí může být aktivní či pasivní.
Aktivní vedoucí přistupuje ke studentům spíše způsobem zaměstnavatel-zaměstnanec. Definuje TODOs a termíny. Kontroluje vás a nutí vás pracovat. Pokud jeho snahu vyložene nebojkotujete, měli byste diplomku zvládnou v pohodě. Důvod takového chování může být v eminentním zájmu na výsledku vaší práce (potřebuje ho použít někde jinde).
Pasivní vedoucí se o vás příliž nestará. Přistupuje k vám jako k sobě rovnému a vše je o domluvě. Obvykle stanoví nějaká pravidla (čas konzultací, důležité termíny) a zbytek je na vás. Pokud na průběžnou práci kašlete, váš problém. Pokud pracujete tak vám pomáhá.
Někdy může být vedoucí pasivním "proti své vůli". Jedná se o časově velmi vytížené docenty a profesory. Může být problém domluvit si konzultace, protože jsou pořád někde pryč (konference, jednání, ...).
Já jsem někde mezi aktivním a pasivním. Na začátku nastavím se studentem pravidla, a pak nechť se stará. Na druhou stranu nutím studenty "průběžně" pracovat. Například u bakalářů povinným odevzdáním a prezentací výsledků v zimním zkouškovém.
Pokud vyneseme zkušenost/nezkušenost a aktivitu/pasivitu vedoucího do roviny, dá se říci, že:
- Aktivní a zkušený vás k rozumnému výsledku prostě donutí.
- Aktivní a nezkušený vás alspoň k nějakému výsledku (=prošel) také donutí.
- Pasivní a zkušený vedoucí - riziko je malé a je to na vás. Díky zkušenosti vedoucí pozná, že vám začíná "hořet koudel u zadku" dříve než vy, a může na vás zatlačit. Tím odvrátí katastrofu.
- Pasivní a nezkušený vedoucí doutnající koudel poznat nemusí (a nebo mu to je opravdu jedno), a pak je to opravdu jen váš problém.
Promyslete si, jaký by váš vedoucí měl být. Co od něho čekáte, a jak by se k vám měl chovat. Pak si
zjistěte:
- Jestli je vedoucí zainteresován na vypsaném tématu a problematice rozumí = je i konzultantem.
- Jestli bude vedoucí volit spíš aktivní či pasivní přístup.
- Pročtěte různá underground fóra nebo se poptejte spolužáků na zkušenosti s konkrétním vedoucím. Pozor, ve vedoucím se často zrcadlí sám student, takže ne všechny negativní reference jsou objektivní. Na druhou stranu si ne vždy dva lidé "sednou" - o důvod víc proč jít na osobní konzultaci před zápisem tématu.
Pokud je vedoucí pasivní, tak buďte ve střehu - je to na vás.
Pokud vám vedoucí vypíše téma na vaše přání (viz mé "Startup jako diplomka"), buďte ve střehu. Vedoucí vám nemusí poradit s technickými detaily. Odměnou je, že děláte "na sebe".
Na závěr si porovnejte vaše očekávání a realitu. Měla by tam být shoda, jinak je něco špatně.
Nemyslete si, že vedoucí je absolutním klíčem k vašemu úspěchu. Vedoucí je jen jakýsi katalyzátor. Většina závisí na vás a tématu, které si zvolíte.
Poznámka:
Obvykle se ptám studentů: Co očekáváte od své diplomky?
Asi bych se dnes jako student ptal vedoucího: Co očekáváte ode mne a od tohoto tématu?
Poznámka #2:
Schválně, kolik z vás se letos zeptá :).
Žádné komentáře:
Okomentovat