14. 7. 2014

Pár postřehů z letošních diplomek.

Mám tu pro vás pár postřehů a poučení z letošních diplomek. Užitečné jsou pro ty, kdo se právě chystají svou diplomku (nebo bakalářku).

Poučení první: Makejte naplno a od začátku. Často se mi stává, že student nestihne odevzdat to, co by si představoval. Bohužel, student má velký potenciál (je šikovný) a téma, které si vybral má šanci dopadnou velmi dobře (tedy udělá pěkný a praktický kus práce). Nebavím se zde o "flákačích", ale o opravdu schopných studentech (naštěstí to je většina z vás). Bohužel to co vidím je, že práci na diplomce opravdu rozjedete až v půli letního semestru. Až pak z vás začnou "padat" rozumné výsledky, aplikace začínají chodit a dostáváte se do fáze, že vás samotné diplomka začína bavit (říká se tomu flow). Vidíte vaše dílo - ono to funguje a ostatním se to líbí. Vás to posiluje a začínáte proaktivně přemýšlet jak to vylepšit. Bohužel bývá již pozdě, protože je třeba finalizovat, testovat a psát textovou zprávu. Je to škoda, protože kdybyste měli o 1-2 měsíce více času, výsledek vaší práce by byl o řád lepší. Takže třeba místo C by to mohlo být A, lépe by se vám práce obhajovala (byli byste si jistější). Pro mne z toho plyne poučení, že budu muset přijít na to, jak vás v zimním semestru lépe motivovat, abyste se do té flow fáze dostali dříve, užili si ji déle a dosáhlli lepších výsledků.

Poučení druhé: Týmový projekt = společný úspěch a také společný průšvih. Každý rok mám nějakou týmovou diplomku. Obvykle kombinace mobilní apka + webová apka, eventuálně složitější propojení. Někdy tým vzniká na základě rozhodnutí vedoucího - mám studenty na několik stejných či podobných témat a společné diskuzi rozdělíme role, že jeden dělá web, druhý serverovou část a API a třetí mobilní apku. Zde by měl zejména vedoucí řídit rizika, která plynou například z výpadku "API studenta" - tedy ostatní dva nemají na co navazovat své aplikace a jejich dílo pak nebude fungovat.
Jindy tým vzniká z rozhodnutí studentů, prostě přijdete a řeknete, že jste tým a chcete dohromady dělat nějaké téma a máte "jasno" v rolích. Fajn, je to vaše rozhodnutí a vaše zodpovědnost. Jen bych pro takové případy poznamenal, že byste si měli být velmi jisti, že jste opravdu dobrý tým a máte za sebou hodně větších projektů (jednodenní projekt do předmětu XY není velký projekt). U diplomky budete spolu muset vydržet v dobrém i ve zlém přes půl roku. A pokud to jeden z vás zabalí, tak tím odstřelí ostatní. Takže bacha na to, s kým lezete do týmu!

Poučení třetí: Zaměstnaný student = výborná diplomka a nebo totální katastrofa. Výborná diplomka je to obvykle tehdy, pokud si téma donesete z práce. Tedy pracujete na diplomce i v práci, máte v práci možnost technických konzultací atd. Zaměstnání vás pak nutí na diplomce pracovat více a výsledky jsou vidět. Totální katastrofa to je v případě, že si jako zaměstnaný student vymyslíte nebo přijmete nějaké téma, které nemá vazbu na vaše zaměstnání. Dovolím si drobný výpočet:
  • Magisterské studium lze považovat za fulltime job.
  • Dobře udělaná diplomka je cca 1/4 úvazku (nejdřív třeba půlhodiny denně, ve finiši zase 1/2 úvazku).
  • Vaše zaměstnání obvykle 1/2 úvazku.
Suma sumárum si nakládáte cca 1 a 3/4 až 2 úvazky. K tomu nějaké volnočasové aktivity a můžete se na pár měsíců úplně rozloučit se spánkem - pokud to chcete vše stíhat. Takže pokud hodláte diplomkovat a u toho pracovat a u toho studovat, zvažte jestli vám ta práce stojí za riziko rozvolňování studia.

Žádné komentáře:

Okomentovat