4. 6. 2013

Prezentace diplomek: lessons learned 2013

Zdravím. Rozhodli jsme se letos pro takový experiment. Zkušební prezentace diplomek se zpětnou vazbou tu provozujeme už nějaký rok. Občas je i nahraji a dám interně studentům ke shlédnutí. Důvod nahrávání je, aby sami sebe viděli. Letošní experiment spočívá ve veřejném vystavení těchto nácvikových prezentací.
Cílem je, abyste se podívali sami na sebe i na ostatní kolegy. Pod každým videem jsou komentáře vedoucího, a také komentáře vás samotných (studenti sobě). Vzhledem k tomu, že není účelem vaše prezentační (ne)umění vystavovat anonymí kritice (takový "kritiků" se vždy najde dost), ale té konstruktivní, jsou videa "anonymizována". Tedy se v nich musíte najít sami podle videa :).
Dále bych chtěl poukázat na to, že se jedná o nácvikové prezentace. Tedy u státnic to může (a bude) vypadat úplně jinak.

Na závěr jeden vzkaz od Víti Berana:

Většina z nás může mít, když se slyší a vidí, nepříjemný pocit. Nebo ještě hůře, pocit, že u naší prezentace je všechno špatně, mluvený projev, gestikulace, pohyb, koukání, dýchání ... Podívejte se na ostatní kolegy. Až na pár drobností, všichni prezentují krásně a je záživné se od nich dozvídat postup a výsledky jejich práce. Tak vězte, že stejně tak jste viděni Vy, protože prezentujete pěkně, máte dobře připravené zajímavé slajdy, víte, co chcete říct, své téma perfektně znáte a máte zvídavé publikum. Co více si přát?

Tak pěkné pokoukání a doufám, že vám to pomůže!
PS: 2014 edition je zde,2015 je zde


VB: jest Víťa Beran
IS: jest Igor Szöke



VB: nejdříve myšlenky, pak nudné technické detaily
VB: jiná vizualizace informací na mapě (namísto "zatoč", např. šipka, apod.)
VB: překročená doba prezentace

studenti sobě
Pro+
* Hezké obrázky
* Znázornění cesty
* Dobrý projev, plynulý
Návrhy-
* Lepší využití plochy slidu
* Víc obrázků
* Stát vedle plátna
* Výraznější obrázky/barvy (kontrast)
* Dodržet čas



VB: dobře připravené, jasný projev
VB: klidně víc obrázků při popisu existující řešení
VB: odsadit projev, když je něco důležité (cíl, nápad, mockup)
VB: technické řešení zaslouží slajd

studenti sobě:
Pro+
* Dobrá struktura slidu
* Dobrý úvodní slide
* Barevné obrázky (správné barvy, kontrast), upoutají pozornost
Návrhy-
* Ne ruka v kalhotách
* Ohlídat čas



VB: neznevažovat své řešení
VB: "nádech výdech" - ano, je to Váš čas, klidně se projděte k oknu a naberte energii :)
VB: popis cíle 2:30min, zkombinováno s popisem řešení
VB: pozor na výslovnost "directions"
VB: dobře srozumitelný popis návrhu řešení
VB: nepopisovat detaily GUI

studenti sobě:
Pro+
* Hezké slidy
* Dost obrázků
* Dobře ilustruji
Návrhy-
* Ohlídat gestikulaci
* Mnoho obsahu (některé detaily nejsou nutné)
* Neučit nazpaměť (možná jen úvody vet)
* Lepší rozložení času (každé kapitole rovnoměrně)
* Slajd Požadavky je navíc
* Neučit se nazpaměť



VB: klidný a zřetelný projev
VB: lépe popsat cíl - nemusí být hned jasné
VB: byly-li změny v návrhu, jasněji ukázat
VB: více času věnovat vlastnímu přínosu zefektiňování rozhraní
VB: špatně čitelný seznam funkcí
VB: z grafů není partné nic - buď jiný graf, nebo jiný popis

studenti sobě:
Pro+
* Čisté přehledné slidy
* Stručné, výstižné
* Jasné a pěkné obrázkové slajdy
* Kontakt s publikem
Návrhy-
* Nejasné grafy,
* Zmatená bublina,
* Server: namísto "nestihnu" říci "nebylo cílem",
* Zkusit lépe ilustrovat práci s rozhraním



VB: moc rychle popis systému, o cíli možná více
VB: po 1min už jsme u implementace, více říci o myšlenkách, existujících inspiracích
VB: na otázky dává prostor komise,

studenti sobě:
Pro+
* Pěkné obrázky,
* Pěkný přednes,
* Jasné grafy (co se povedlo),
* Dobře připravené,
* Jasněji říci "funguje to!",
Návrhy-
* Anglický úvodní slajd,
* Někde drobná chyba na slajdu,
* Artikulace



VB: jasné, možná pomaleji - není to útok na komisi :)
VB: pěkný grafický design presentace
VB: dobrý důraz na vlastní přínos

studenti sobě:
Pro+
* Přednes
* Shrnutí
* Stručně a zřetelně,
Návrhy-
* Obrázky
* Zjednodušit
* Lepší zasazení do problému
* čísla slajdů
* Moc hlasité
* Rychle a moc informací
* Ukázka kódu



VB: pěkný příklad užití
VB: jasné vymezení zaměření (možná dodat, že celý systém jsem udělala, a zaměřila se ...)
VB: k popisu přístupu extra slajd, ukázka písmene, příznaky, učení, datová sada, ...
VB: k ikonám knihoven i textový popis
VB: k popisu úspěšnosti přidat obrázky
VB: je to "off-line"

studenti sobě:
Pro+
* Krátké a výstižné,
* Zasazení do problému,
* Pořád pepř
Návrhy-
* Víc ilustrovat o čem se mluví (např trenovací sada)
* Zdůraznit výhody (že je offline)
* Kontrasnější prvky,
* Některé termíny méně jasné,
* Pořád pepř,
* Pozor na kontrast,
* Vymezit se vůči existujícím řešení



VB: Pěkný, kultivovaný, jasný a srozumitelný projev
VB: Když zmiňujete využití existujícího řešení, zakomponujte to do mohutného popisu toho, co jste udělal
VB: Proč angličtina?
VB: Použití plakátu na poslední slajd je zajímavý nápad

studenti sobě:
Pro+
* Zábavné, odlehčené slidy (malí androidi)
* Hezká animace, dobře informuje o průběhu programu/algoritmu
* Zřetelný projev,
* Animace, animace, ...
Návrhy-
* Diagram méně nestandartní (zrušit šikmé bloky)
* Pro koho je určené
* Míň dívání do platná
* Kontrastní barvy
* Jaká je motivace?



studenti sobě:
Pro+
* Ilustrace (ohlídat ale rozlišení),
* Dobře diagramy/schéma/procesy (různé barvy pro jednotlivé stupně),
* Shrnutí a porovnaní s konkurenci
* Klidný přednes
Návrhy-
* Ruka v kapse, nedívat do notebooku celou dobu, nezmiňovat zápory,
* Možná víc nacvičit (říct vícekrát nanečisto)
* Víc ucelit (člověk se z časem ztrácí, pozornost klesá)
* Překombinovaný graf(není potřeba tolik informaci)
* Přidat radost při prezentovaní (nepůsobit jak při výslechu)
* Slidy čistě text radši ne
* Nemusí byt slide s testovaným GUI (netýká se přímo práce)
* Ukousnout čas slidu a pustit video, když už je nachystané



studenti sobě:
Pro+
* Přehledné slidy
* Vysvětlené vzorce (slovy srozumitelný popis)
* Dobře připravené
* Dobře pipelina (přehledné, informativní)
Návrhy-
* Ubrat textu
* Nepoužívat nevysvětlené pojmy
* Zdůraznit co jsem implementoval
* Trochu nuda z počátku (úvod zajímavěji)
* Trochu neformálně vysvětlovat (není potřeba až tolik detailů)
* Konkrétněji zmiňovat rozšíření
* Není třeba zmiňovat názvy tříd


IS: Název diplomky ve slidech by měl korespondovat s oficiálním zadáním.
IS: Super pochvala za sako!
IS: Fajn, že se díváte do publika a usmíváte se
IS: Nepoužívat slovo majlstoun
IS: Lean development - asi odstranit
IS: Dát jasný poslední slide

Studenti sobě
Pro+
* Pěkné a přehledné slidy, schémátko se servrama
* Plynulé
Návrhy-
* Na začátku lehký zásek - naučené věty
* Nepoužívat slovo progres



IS: Byl tam první slide?
IS: Působíte nervózním dojmem, dívejte se do publika.
IS: Chybí sdělení co je cílem aplikace. Screenshot takového emailu (FaceBook, AddThis)
IS: Je patrná nepříprava prezentace

Studenti sobě
Pro+
* Velký pokrok oproti prezentaci v zimním semestru
Návrhy-
* Přidat ukázkový email
* Přidat popis toho jak to funguje (na cloudu, ...)
* Na začátku bylo play, evokovalo to, že bude přehráno nějaké video
* Neříkat, že to nevypadá špatně, ale zvýraznit ty pozitivní věci.
* Dát ukázku grafu



IS: Zaujetí, ne zaujmutí?
IS: Co jsou ty herní mechanizmy? Více vypíchnout technické detaily
IS: Předposlední slide není jasný
IS: Více přitlačit na netriviální výběr příkladů k procvičování

Studenti sobě
Pro+
* Dobré bylo rozdělení na Khan a na Herní mechanizmy, a v práci to dávalo struktutu.
Návrhy-
* Prolétnutí jak to vypadá hodně, ale chybí jak to bylo programováno
* Nepochopení co je KhanAcademy.
* Nezmiňovat, že je něco jednoduchého v rámci práce.
* Zmínit, že to bylo testováno, používáno



IS: Jasné rozdělení své práce a práce kolegy
IS: 4. slide moc dlouho.. nelze to rozdělit?
IS: "Vod reálných uživatelů" NE!
IS: Zmínit techniku napojení na kolegu (web).

Studenti sobě
Pro+
* Pěkný design slidů
* Zmíněné testování, běží to on-line
Návrhy-



IS: Proč nedosahují úspěšnosti?
IS: Co se stane bez supervizovaného trénování?
IS: Pěkně se prezentace poslouchá.
IS: Řešení vypadá triviálně - více se věnovat PLCA
IS: Dobrá komunikace s posluchači - dívání do publika
IS: Pozor na čas!

Studenti sobě
Pro+
* Je patrné, že chce toho hodně říci, hodně spěchá
* Zmínit state of the art výsledky
* Velmi pěkně a stručně řečeno v úvodu, co je problém a co řeším.
Návrhy-
* Zmínit více, jak to funguje
* Zkrátit část úvodu o MIDI



IS: Druhý slide mnoho bullets - nešlo by to demonstrovat na screenshotu?
IS: Neodkazovat se na "toho předemnou", pořadí bude jiné
IS: Hooodně bullets..
IS: Spolupráce s mobilní aplikací - jasně referencovat kolegu!
IS: Zmínit adresu kde to běží

Studenti sobě
Pro+
* Pěkná prezntace, grafika, návaznost na sebe.
* Dobrý čas
Návrhy-
* Duplikace toho co říkáte a co je napsané.
* Zbytečně moc textu.
* Zvětšit obrázky screenshotů.
* Zmínit, že to je nasazené.



IS: Nebát se říci, že to je pro výzkum na FIT.. netřeba šroubovat "fake použití"
IS: Nepoužívat často - to už jsem říkal, jak jsem zmiňoval na začátku, atd..
IS: Příklady skupin slov. Příklady pravidel.
IS: Ukázat jednotlivé kroky.
IS: Co je púvodní řešení? Neříkat stále "to je lepší, horší, stejné výsledky". Posluchač má oči a vidí graf.
IS: Dívat se do publika.

Studenti sobě
Pro+
* Lepší projev než v semestrální obhajobě.
Návrhy-
* Věnovat u grafů vysvětlení os.
* Není jasné co znamenají PDF1-10



(pozn. video je slepené ze dvou kusů, prví je ofic. prezentace, zbyl čas, takže druhá část je improvizované sdělení technických detailů)
IS: Zaškobrtnutí na začátku. Rychlá řeč.. zpomalit.
IS: Překlep ve slidu.
IS: Zesvětlit slidy .. mobilní aplikace nejsou vidět obrázky
IS: Pozor načas... obhajoba je na 8 minut ne na 4 :)

Studenti sobě
Pro+
* Pochopitelná a pěkná prezentace.
Návrhy-
* Odlišit co kdo dělal - co dělali kolegové
* Zpomalit mluvu.

Tímto ještě jednou děkuji Vám všem, kteří vzali tu odvahu a šli s "vlastní kůží na trh". Ať se Vám u státnic daří a doufám, že Vám toto nahrávání a komentáře pomohly. Pokud máte nápady, co vylepšit, udělat jinak, napiště je do komentářů. Příští rok můžeme zkusit tuto akci vylepšit, aby lépe reflektovala Vaše potřeby (diplomantů) a ne naše (vedoucích :).

Žádné komentáře:

Okomentovat