Intro
Obecenstvo se změnilo. Dřív na prezentacích všichni seděli a poslouchali (maximálně si kreslili na papír). Nyní mají všichni všelijaká elektronická udělátka s přístupem na Internet. Pokud je vaše prezentace přestane bavit, začnout se "bavit" sami. A získat jejich pozornost zpět může být těžké.
Je třeba si uvědomit, že prezentace je dialog. Přenášíte informace, pocity a emoce. Sledujete, jak obecenstvo reaguje a přizpůsobujete se. Jako přednášející musíte interpretovat, zaujmout a inspirovat.
Interpretovat
Je to prezentace vaše a vašeho díla. Vy interpretujete informaci. Tím předcházíte nedorozumění či nepochopení v podobě poslání slajdů emailem. Pokud pošlete prezentaci mailem, tak interpretuje čtenář (a mnohdy chybně). Při živé prezentaci máte tedy nad vším kontrolu vy a je dobré toho využít. Pár tipů:
- Nepřetěžovat lidi informacemi. Méně je více. Zaměřte se na výhody, ne vlastnosti.
- Zamyslete se nad publikem. Kdo jsou a co od vás chtějí. (Jak asi dopadne klasická VŠ přednáška prezentovaná v mateřské škole?)
- Identifikujte a formulujte tu nejdůležitější a zásadní informaci, kterou chcete předat publiku. Kdyby každý z publika zapomněl vše co jste říkali, až na tři věty. Které tři věty by si měl pamatovat? (Elevator pitch)
- Prezentaci připravujte třeba pomocí Post-itů. Lehce měníte/přidáváte/mažete a nejste ovlivněni prací na jednotlivých slajdech. (Tento slajd tu musí zůstat, protože jsem ho vyráběl půl dne.)
- Připravte se na možnost, že se pokazí projektor, mikrofon, ... (Mějte záložní řešení prezentace - třeba bez slajdů).
Zaujmout
Udržet pozornost publika je těžké. Pracujte s ním, bavte ho, ptejte se ho, ...
- Musí z vás vyzařovat energie a musí být vidět, že věříte tomu co říkáte.
- Zeptejte se na začátku prezentace publika co si myslí, co ví, jestli rozumí základům problému, atd. Pozor, buďte připraveni na 3 možné odpovědi: Většina, menšina a půl na půl.
- Ukazujte příklady, vyprávějte příběhy.
- Nesnažte se být někdo jiný (hrát někoho jiného).
- Posluchač buď poslouchá nebo čte. Čtení je pohodlnější. Když čte neposlouchá. Čím míň textu na slajdech, tím lépe. Slajdy jsou nástroj pro podněcování zvědavosti.
- Zásadní informaci říkáte, ne píšete. Pište jen závěrečné summary.
Inspirovat
- Přesvědčte publikum, aby myslelo jinak.
- Řekněte lidem, co si mají zapamatovat (zásadní informaci).
- Řekněte lidem, co s tou informací mají dělat.
- Lidé by měli odcházet z vaší prezentace s něčím, co je nutí přemýšlet nebo něco udělat.
Závěr
Vaše prezentace by měla být zubatá jak pila. Jednotlivé trny jsou vygradované podstatné části, které vtáhnou do děje a přenáší emoce a informaci. Prezentace může vypadat třeba takto (jednotlivé zuby):
- Otázka
- Elevator pitch
- Proč poslouchat
- Jak na to
- Co z toho
- Chuťovka na konec (něco neočekávaného)
V rámci workshopu byla i praktická cvičení. Takže jsem neodolal a zkusil si, bez slajdů a jen s deseti minutovou přípravou, udělat takovou krátkou byznys prezentaci. Není to moc jednoduché a příjemné. Ale díky skvělé partě lidí a konstruktivní kritice to bylo fajn.
A co vy? Máte raději prezentace plné informací, hutných slajdů a odnesete si spoustu znalostí, a nebo se raději dobře pobavíte a odnesete si jen pocit "To bylo super, to musím zkusit"?
Pozn: Osobně bych tuto formu na státnicích nezkoušel - komise na to nebudou připraveny. Ale bylo by to pěkné, mít krásné živé a úderné prezentace vašich diplomek.
Žádné komentáře:
Okomentovat