Stránky

23. 10. 2011

Moderní a rychlá prezentace

Měl jsem štěstí a natrefil na workshop "Prezentace pro geeky" pořádané gug.cz. V hlavních rolích Jeanne Trojan a Dan Franc. Tady jsou mé poznámky a postřehy...

Intro
Obecenstvo se změnilo. Dřív na prezentacích všichni seděli a poslouchali (maximálně si kreslili na papír). Nyní mají všichni všelijaká elektronická udělátka s přístupem na Internet. Pokud je vaše prezentace přestane bavit, začnout se "bavit" sami. A získat jejich pozornost zpět může být těžké.

Je třeba si uvědomit, že prezentace je dialog. Přenášíte informace, pocity a emoce. Sledujete, jak obecenstvo reaguje a přizpůsobujete se. Jako přednášející musíte interpretovat, zaujmout a inspirovat.


Interpretovat
Je to prezentace vaše a vašeho díla. Vy interpretujete informaci. Tím předcházíte nedorozumění či nepochopení v podobě poslání slajdů emailem. Pokud pošlete prezentaci mailem, tak interpretuje čtenář (a mnohdy chybně). Při živé prezentaci máte tedy nad vším kontrolu vy a je dobré toho využít. Pár tipů:
  • Nepřetěžovat lidi informacemi. Méně je více. Zaměřte se na výhody, ne vlastnosti.
  • Zamyslete se nad publikem. Kdo jsou a co od vás chtějí. (Jak asi dopadne klasická VŠ přednáška prezentovaná v mateřské škole?)
  • Identifikujte a formulujte tu nejdůležitější a zásadní informaci, kterou chcete předat publiku. Kdyby každý z publika zapomněl vše co jste říkali, až na tři věty. Které tři věty by si měl pamatovat? (Elevator pitch)
  • Prezentaci připravujte třeba pomocí Post-itů. Lehce měníte/přidáváte/mažete a nejste ovlivněni prací na jednotlivých slajdech. (Tento slajd tu musí zůstat, protože jsem ho vyráběl půl dne.)
  • Připravte se na možnost, že se pokazí projektor, mikrofon, ... (Mějte záložní řešení prezentace - třeba bez slajdů).

Zaujmout
Udržet pozornost publika je těžké. Pracujte s ním, bavte ho, ptejte se ho, ...
  • Musí z vás vyzařovat energie a musí být vidět, že věříte tomu co říkáte.
  • Zeptejte se na začátku prezentace publika co si myslí, co ví, jestli rozumí základům problému, atd. Pozor, buďte připraveni na 3 možné odpovědi: Většina, menšina a půl na půl.
  • Ukazujte příklady, vyprávějte příběhy.
  • Nesnažte se být někdo jiný (hrát někoho jiného).
  • Posluchač buď poslouchá nebo čte. Čtení je pohodlnější. Když čte neposlouchá. Čím míň textu na slajdech, tím lépe. Slajdy jsou nástroj pro podněcování zvědavosti.
  • Zásadní informaci říkáte, ne píšete. Pište jen závěrečné summary.

Inspirovat
  • Přesvědčte publikum, aby myslelo jinak.
  • Řekněte lidem, co si mají zapamatovat (zásadní informaci).
  • Řekněte lidem, co s tou informací mají dělat.
  • Lidé by měli odcházet z vaší prezentace s něčím, co je nutí přemýšlet nebo něco udělat.

Závěr
Vaše prezentace by měla být zubatá jak pila. Jednotlivé trny jsou vygradované podstatné části, které vtáhnou do děje a přenáší emoce a informaci. Prezentace může vypadat třeba takto (jednotlivé zuby):
  • Otázka
  • Elevator pitch
  • Proč poslouchat
  • Jak na to
  • Co z toho
  • Chuťovka na konec (něco neočekávaného)

V rámci workshopu byla i praktická cvičení. Takže jsem neodolal a zkusil si, bez slajdů a jen s deseti minutovou přípravou, udělat takovou krátkou byznys prezentaci. Není to moc jednoduché a příjemné. Ale díky skvělé partě lidí a konstruktivní kritice to bylo fajn.

A co vy? Máte raději prezentace plné informací, hutných slajdů a odnesete si spoustu znalostí, a nebo se raději dobře pobavíte a odnesete si jen pocit "To bylo super, to musím zkusit"?

Pozn: Osobně bych tuto formu na státnicích nezkoušel - komise na to nebudou připraveny. Ale bylo by to pěkné, mít krásné živé a úderné prezentace vašich diplomek.

Žádné komentáře:

Okomentovat