27. 6. 2012

Jak uvařit startup

Asi většina z vás zná Zdeňka Pohlreicha. Možná ho má také většina z vás zafixovaného jako lehce přesprostlého pána z pořadu Ano šéfe!, který "staví do latě" šéfkuchaře a majitele více či méně tragických restaurací. Méně z vás asi občas vidělo Šéf na grilu, a ještě méně z vás asi četlo od pana Pohlreicha nějakou knihu. "Co asi tak může napsat kuchař za knihu. Kuchařku?" ... říkáte si. Ano správně! Pan Pohlreich napsal kuchařku (ono jich je už víc, ale to nevadí).

Budu teď psát o "kuchařce" Prostřeno bez servítků. Není to totiž úplně obyčejná kuchařka. Ano, je tam hromada receptů. Jednotlivé sekce jsou však proloženy asi třemi stranami Pohlreichových vzpomínek a zkušeností. Podle toho co Šéf píše, by klidně mohl založit IT startup. Jasně, neumí programovat. Ale od toho tu jsou jiní. To ostatní by zvládl stejně dobře jako udělat steak. Co má tedy IT startup společného s hospodou? Tak třeba že:
  • Hlavou je majitel (CEO). Ten by se měl postarat, aby vše šlapalo a dávalo ekonomický smysl.
  • Srdcem je šéfkuchař (CTO). Špatně uvařené jídlo (produkt) mít velký úspěch nebude.
  • Obsluha dělá marketing. Je milá na zákazníky, o podávaném jídle (produktu) by měla něco vědět, a také získává feedback.
  • Jídlo je tak dobré, jak dobré jsou suroviny (komponenty).
  • Zákazník jí i očima a nosem. Pokud bude pokrm vypadat nevábně a páchnout, mnoho zákazníků ho ani neochutná. Jak produkt vypadá je důležité.
  • Morem většiny restaurací jsou přeplácané jídelní lístky. Co je lepší? Deset zaručeně čersvých jídel nebo sto jídel zaručeně z mrazáku? Neutopte zákazníka ve featurách. (měli jste v ruce i* od Applu?)
  • Kuře musí chutnat jako kuře, losos jako losos. Pokud zákazník očekává nějaké chování produktu, měl by se tak produkt chovat.
  • Konkurovat cenově ťamanovi na rohu nemá smysl. Dělejte kvalitní a výborné produkty a nechte si je zaplatit.
  • Každá restaurace má mít koncept - je specializovaná na nějakou kuchyni nebo množinu jídel (niche).
Toto vše se táhne jako červená niť i jednotlivými díly Ano šéfe! Pokud máte výše zmíněnou kuchařku někde doma, přečtěte si ji.. je to asi 20 stránek. A až budete někdy v hospodě nebo ve vyhlášené restauraci, všímejte si rozdílů. A zkuste se zamyslet jestli koncepty, které vidíte v restauraci neplatí i pro váš startup.

Dobrou chuť!

PS: Byl jsem nedávno na autogramiádě Zdeňkovi nové kuchařky (tentokrát pouze kuchařky). Jsem rád, že jsem mu mohl osobně poděkovat za to, co a jak dělá. Nejen pro gastronomii. Ale hlavně pro inspiraci ostatních. Takže ještě jednou díky.

Žádné komentáře:

Okomentovat