8. 6. 2012

Chcete vědět jak hodnotím vaši diplomku jako vedoucí?

Dostal jsem od jednoho mého diplomanta dotaz emailem (děkuji!):
... Chtěl bych se zeptat, na základě čeho jste mi udělil výslednou známku, když v posudku nenaznačujete žádný problém? Je to kvůli absenci soutěží? Známku samozřejmě akceptuji a nechci o ní polemizovat, zajímá mne to hlavně kvůli budoucí diplomce, abych věděl, co zlepšit. ...
Podotýkám, že se jednalo o bakaláře a celkové hodnocení vedoucího bylo B.

Pěkný popis hodnocení vedoucího i s komentářem již najdete tady. Nebudu zde tedy rozepisovat a popisovat co již bylo napsáno, ale podíváme se na věc trošku konkrétněji. A to: jak a podle čeho hodnotí Szöke :).

Výsledné hodnocení vedoucího nabývá hodnot "prošel" ABCDE a "neprošel" F . Je zřejmé (a je to též součástí pokynů k hodnocení), že průměrný diplomant by měl být z pohledu vedoucího hodnocen C.

Pozor!
  • Vedoucí nehodnotí až tak kvalitu výsledného díla, ale jak student pracoval a řešil diplomku. Je tedy teoreticky možné mít hodnocení vedoucího E a posudek oponenta A.
  • Podotýkám, že se jedná o víceméně subjektivní definici a jen pro vaši představu. Takže se s tím neohánějte u svých vedoucích, že chcete lepší známku, protože jste na jakémsi blogu cosi četli.
  • Jsem typ vedoucího, který vyznává filozofii, že VŠ je o samostatnosti. A diplomka je ten nejlepší projekt, kde by měl student ukázat, že je samostatný (mimo jiné). Dávám tedy svým studentům dostatek prostoru k samostatnosti a „jsem jim k dispozici“. Jen občas je popostrčím k aktivitě nějakým emailem. Zbytek je na nich. U vedoucích, kteří své studenty aktivně vedou k pravidelné práci, může být hodnocení jiné.

Zbývá tedy nadefinovat onoho průměrného diplomanta...
  • Zapíše si většinou reaktivní téma, které jsem vypsal do ISu. Obvykle se neobtěžuje ozvat se předem než si ho zapíše (někdy ani potom ne) a domluvit si konzultaci, kde bychom probrali "SWOT" konkrétního tématu.
  • Po vypsání konzultačních hodin se během zimního semestru 1-2krát objeví a začne zjišťovat, cože to má vlastně dělat.
  • Pro splnění zápočtu za zimní semestr dodá pár stránek textu, kde víceméně naznačí, že splnil to co měl. U inženýrů je toto povinné globálně, bakaláři to u mne mají povinné také. Vycházím jim tím lehce vstříc a pomáhám eliminovat riziko nezvládnutí diplomky v létě.
  • V letním semestru se objeví také 1-2x. Pak nastane zvýšená (někdy vysoká) aktivita cca měsíc před odevzdáním, kdy se snaží rychle dokončit software a honem začít psát.
  • Software se mu obvykle nepodaří slušně otestovat (získat feedback od uživatelů) a už vůbec ne zapracovat nějaké větší změny.
  • Textovou práci pošle k posouzení vedoucímu silně rozpracovanou. Finální podobu práce obvykle nekonzultuje, protože v poslední den odevzdání pospíchá práci vyvázat.

Bčko dostává ten, kdo udělá vše jak se sluší a patří, a hlavně je aktivní a samostatný:
  • Téma (ať už zvolené nebo své vlastní) konzultuje před deadlinem zápisu a je si vědom rizik a příležitostí.
  • Konzultuje a pracuje pravidelně. Pokud má výpadek kvůli projektů/půlsemestrálkám/semestrálkám, tak se omluví (je to slušné).
  • Splní body nutné pro zápočet protože chce, a ne protože opravdu musí.
  • V letním semestru pracuje též pravidelně.
  • Nejpozději v půlce semestru má hotovou aplikaci a testuje. Má čas na zapracování feedbacku, a ještě alespoň jednu iteraci testování+update.
  • Finální podobu textové práce má hotovu tak týden před deadlinem a dá ji vedoucímu k nahlédnutí.

Áčko dostává ten, kdo je opravdu vynikající:
  • Rozdíl mezi A a B není v tom, že bude konzultovat dvakrát týdně a zahrne vedoucího dotazy. Spíš bude ještě samostatnější, bude mít téma "ve svých rukou" a bude přemýšlet (zejména v létě), co a jak by šlo rozšířit proti zadání.
  • "Publikační" činnost je samozřejmostí. Může to být článek (nebo vize na sepsaní článku), vynikající exprimentální výsledky (zlepšení úspěšnosti algoritmu o x desítek procent), umístění software na nějaký appstore a pěkných pár stovek až tisíc stažení, spokojení zákazníci, účast na soutěžích...

Chcete Déčko nebo Éčko?
  • Komunikujte ještě méně nebo vůbec.
  • Ideální je nekonzultovat ani výsledný software, ani textovou část práce. Vedoucí bude mít veselé chvilky při psaní hodnocení, kde musí odpovědět na otázku ".. jak bylo zadání práce splněno.".
  • Na výzvy vedoucího neodpovídejte.

Speciální kapitolu tvoří jedinci, kteří mají z diplomky zápočet za zimní semestr, pak "vyhnijí", rozvolňují a zapisují si jiné téma (ideálně i u jiného vedoucího práce). V zimním semestru nekomunikují (zápočet již mají, tak co by se obtěžovali). V letním semestru pak mají dvojnásobné množství práce. Podle toho to taky vypadá. Vězte, že takový přístup je vám pouze na škodu (zápočet nezápočet).

Dodatek:
  • Konzultace slouží k tomu, abyste ukázali posun a přišli se poradit s vašemi dalšími kroky do neznáma. Konzultace nejsou o sbírání čárek s cílem, čím víc čárek, tím lepší hodnocení. Pokud na konzutace jdete s tím, že jste vlastně zase nic neudělali, ani se neobtěžujte. Otravujete vedoucího a vám to nepomůže. PS: balení toho, že jste zase nic neudělali do pěkné vaty také nepomáhá.

Pokud máte nějakou otázku k hodnocení vedoucího, prosím do komentářů. Díky!

Žádné komentáře:

Okomentovat