Stránky

29. 5. 2013

Váš byznys by neměl ostatní činit nešťastnými.

Váš byznys by neměl ostatní činit nešťastnými. 

Tato slova paní investorky Křížové (znáte z Dne D) na mne loni na Brněnském Barcampu silně zapůsobila. Asi proto, že má pravdu, a také to tak cítím. Její slova se týkala "jen" jakéhosi byznysu spojeného s půjčováním peněz a spamování možných klientů pomocí SMS. Ale to teď není podstatné. To podstatné (pro mne) je, že mohu sice vydělat hodně peněz, ale pokud tím způsobím neštěstí spoustě ostatních lidí, žádnou radost z nich mít nebudu. Možná jsem jen naivní, a možná je vše v pořádku. Nevím, ale poslední dobou mi takové chování (byť jen na hraně) v oblasti startupů vadí. To proč tohle píšu, je právě nedávná zkušenost se dvěma startupy.

První startup vytvořil web službu A, která agreguje všechny současné web služby X,Y a Z z určitého segmentu trhu. V podstatě unifikuje a automatizuje zákazníkovi zadávání dat do všech služeb X, Y a Z. A zákazník jim (A) za to platí, protože mu to šetří čas. Až sem je vše OK. Problém je (alespoň já s tím mám problém), že zadávání dat do jednotlivých služeb X, Y a Z dělají simulací uživatele - tedy automatem vykreslují stránku a klikají. Případnou Captchu řeší "Indickou cestou". Osobně mi na tom vadí:
1) Takové vkládání "na silu" může vést k vzájemnému boji a zdokonalování metod automatického vkládání versus detekce vkládacího automatu. Dále zdokonalování/komplikování Captchi vedoucí na ještě větší opruz normálního uživatele X, Y a Z. Výsledek? Spousty zmařené energie na nesmyslný boj.
2) Ony všechny ty webové služby X, Y a Z jsou živy z reklamy. A simulace vkládajícího uživatele vede ke zobrazování reklamy do prázdna. Což opět vede k jisté nekorektnosti vůči zadavateli reklamy.
Celou tuto věc však nevidím úplně černě. Z pohledu zákazníka A je tato nekorektnost neviditelná. Očividně tu je o službu A zájem, takže časem se A domluví s X, Y a Z na nějakém rozumném rozhraní a poplatku, a budou jim data předávat oficiálně.

Druhý startup je na můj vkus lehce "za hranou" etiky. Jedná se o procvičování matematiky pro základní školy. Mám tu pro vás takový kvíz. Vezměte si stopky a podívejte se na následující dva obrázky (screenshoty stránek). Změřte si čas, jak dlouho vám bude trvat, než na obrázcích najdete odkaz, který vás přivede k početní úloze. Směle do toho...




Co je špatně? Z pohledu byznysu nic. Ba naopak. Užitečný obsah schovat mezi hromadu reklamy a optimalizovat vzhled obsahu a reklamy tak, aby byly co nejvíc podobné. Zvýšit svůj zisk tím, že zvýším množství "uživatel omylem klikl na reklamu". Perfektní nápad.
Ale to není vše. Celé se to dá posunout o level dále, když před monitor neposadíte dospělého, ale malé dítě. To má samo o sobě problémy s koncentrací, ovládání myši také není nejpřesnější, sem tam něco špatně přečte, atd. Voilà, množství "uživatel omylem klikl na reklamu" tu máme o řád větší. Nápad hodný génia.
Z etického pohledu mi toto celé přijde - s prominutím - jako pěkná prasárna. Vydělávat na dětech díky "optimalizovanému" vzhledu stránek je fakt moc. Jak něco takového mohlo skončit ve StarCube na 2. místě prostě nepochopím.

Jdu učit svého syna matematiku. Bez počítače a bez reklam. S papírem a tužkou.

PS: Jestli jste někdo opravdu stopovali čas, dejte vědět do komentářů, kolik to bylo. Díky!

Žádné komentáře:

Okomentovat