30. 8. 2013

Jak (dvakrát) naštvat oponenta diplomky.

Rád bych ještě před novým školním rokem uzavřel ten stávající. Po hektickém období dokončování diplomek, psaní posudků, oponování a státnicového zkoušení mi v mysli zůstaly dvě zásadní věci. Tyto při oponování u mne vzbudily jistou dávku negativních emocí - asi dost velkou, že si je ještě po 3 měsících pamatuji.

1) Když vynásobíte "přesné číslo" s hausnumerem vycucaným z prstu, co dostanete?
Věta obhajující hasnumero možným úmrtím uživatelů mě dostala do kolen.
Výše uvedeným textem v diplomce sdělujete čtenáři:
  • že s těmi čísly až tak dobře zacházet neumíte,
  • že nemáte o čem psát a tak to nafukujete co to jde,
  • že se snažíte dát vašemu textu punc vážnosti (ale opak je pravdou).
 Celý tento odstavec by se dal přepsat do dvou vět:
.... Na základě statistik [X,Y] bylo v roce 2011/2012 v ČR a SR asi 2 milióny žáků základních a středních škol. Pokud předpokládáme, že se aktivně o každého žáka stará alespoň jeden rodič, dostáváme se k možnému počtu uživatelů asi 4 milióny. ....
Na výsledný počet vašich uživatelů má vliv tolik faktorů (o kterých ani nevíte, natož abyste je odhadli), že jestli vycházíte z čísla 4.000.000, 4.134.911 nebo 3.234.658 je úplně fuk.

2) Druhá negativní emoce přišla hned ve dvou výskytech. Položím vám dotaz.. K čemu je v diplomce sekce nazvaná "Přílohy"? Je tam proto, že tam máte přiložit materiál relevantní k vaší práci, který se však nehodí dávat do vlastního textu. Například: "nepodstatné" matematické odvození a důkazy, podklady ze kterých čerpáte v textu statistiky, detailní screen-shoty, kompletní ER model, návod k aplikaci, ... Proto se také počet stran příloh nezapočítává do počtu stran vlastní práce.
Fígl Přílohy je v tom, že se tam může zvídavý čtenář podívat na detaily řešení, a přitom nezvídavého čtenáře těmi detaily neotravujete v textu diplomky. Asi uznáte, že oponent a zvídavý čtenář nerad uvidí následující text.
Znamená to začít někde lovit CD, dávat do mechaniky a něco na CD hledat. A co když zrovna po ruce nemá počítač? Co když čte diplomku třeba někde na zahradě na čerstvém vzduchu? Úspěšně jste vytvořili "mezeru ve znalostech", ale nepodařilo se vám ji zaplnit - takže bohužel funguje proti vám.
Tento borec se ani neobtěžoval s vysvětlením, proč ty přílohy nejsou u textu diplomky.
A co tímto sdělujete čtenáři (oponent je také čtenář)?
  • Neměl jsem čas (nebo se mi nechtělo) podklady sesumírovat tak, abych to podstatné dal do příloh a to opravdu nepodstatné nechal na CD.
To podstatné může být příklad dotazníku a podrobně zpracované výsledky odpovědí (grafy, tabulky). To nepodstatné je PDF s 500 vyplněnými dostazníky.

Žádné komentáře:

Okomentovat