Stránky

9. 12. 2011

MIC Minutes - Lessons Learned

Včera (8.12.2011) jsem prezentoval na MIC Minutes náš projekt, a přišel si tak pro dávku názorů a rad od komise. Byl jsem tam již po druhé (s ročním rozestupem), ale prezentoval jsem stejný projekt. Jen jsme se za ten rok posunuli o trochu dál.
MIC Minutes chápu jako velmi dobrou možnost pro získání feedbacku. Doporučuji všem proaktivním studentům (a týmům), kteří začínají nebo mají nějaký svůj projekt. MIC Minutes nemíří vysoko jako třeba Seedcamp, a není to tak tvrdá akce jako Den D. Ale rozhodně to není "dávačka" se tam s projektem dostat. Chci se teď s vámi podělit o své zkušenosti. Pomoci vám trochu se zorientovat v této akci, aby pro vás měla maximální přínos.

Popis akce: 

Prezentujete 5 minut, pak dostáváte 15 minut feedback (dotazy, názory, odpovědi na otázky). Komise je 4 člená. Já měl štěstí na pana Cíglera z Cígler software, pana Obluka z AVG, pana Štefulíka z PricewaterhouseCoopers a pana Všianského z 42Angles. Jsou to všichni ostřílení borci, takže jsme se dozvěděli hodně zajímavých informací a postřehů.

Před akcí:
  1. Zamyslete se, v jakém stavu je váš projekt (myšlenka, definované hypotézy, ověřené hypotézy, demo, funkční prototyp, existující služba, fungující firma, ...). Pokud již máte nějaké zkušenosti z projektu (feedbacky od uživatelů), nebojte se je využít.
  2. Zkuste si jasně definovat, co od účasti očekáváte. Při mé první návštěvě jsem tam šel spíš s: "Odprezentuji náš projekt (formou problem/solution) a uvidíme co mi řekne komise." Pokud se nebudete ptát na konkrétní otázky (a neupravíte tím směrem vaši prezentaci), dostanete "obecné" odpovědi. Při druhé návštěvě jsem tam šel už s konkrétní představou - zajímá mě entita Sponzor v našem byznys modelu - a podle toho jsem volil prezentaci a otázky. Takže si dobře rozmyslete, jestli chcete znát názor na váš byznys model, jestli hledáte investora nebo jestli chcete s něčím poradit.
  3. Musíte vyplnit přihlášku (asi 20 otázek), kde popíšete váš projekt z různých úhlů pohledu (elevator pitch, problém, řešení, zákazník, technologie, výhled zisků, tým řešitelů, proč se účastníte, ...). Podle předchozích bodů volte vyplnění dotazníku. Pokud budete hledat investora, tak jsou důležité otázky ohledně ziskovosti. Pokus chcete poradit s byznys modelem, ale nemáte představu o ziskovosti, nemlžte do přihlášky nějaká hausnumera.
Pokud jste byli vybráni, tak gratuluji.. už "jen" připravit prezentaci.
  1. Doporučuji udělat jednoduchou prezentaci a maximalizovat počet názorných obrázků / grafů / schémat, které vám pomohou přenés informaci o tom:
    • kdo je zákazník
    • co má za problém
    • jak ho řešíte
    • jak váš nápad funguje (proč si myslíte, že vyděláte)
  2. Zapoměňte na nablýskané sales pitches. Komise není váš zákazník, kterého potřebujete vykešovat. Pokud něco nepochopí, začnou se pak ptát, aby si udělali jasno. A tím se vám krátí vašich 15 minut.
  3. Natrénujte si (pořádně) vaši prezentaci a nehrajte zbytečné divadlo (střídání mluvčích během prezentace, jeden mluví, druhý přepíná slidy, slide show (změna slidu po 2 vteřinách)). Sem to nepatří.
Na akci:
  1. Odprezentujte (máte pevný limit 5 minut). Čím dřív to stihnete, tím víc času na diskuzi máte. Pokud je vás v týmu víc, tak než abyste jeden mluvil a ostatní tam stáli jako křoví, seďte v publiku a zapisujte si poznámky. Já osobně mám tendenci rychle zapomínat :).
  2. Pokud nevíte odpověď na otázku, tak řekněte že nevíte.
  3. Nebojte se komisi lehce usměrnit (tzn. zopakovat otázku, na kterou chcete znát jejich názor).
Po akci:
  1. Můžete využít chvíli pro networking. Pokud vám nebyl nějaký komentář jasný, promluvte si s dotyčným členem komise. Oni vás nekousnou.
  2. Velmi pravděpodobně jste slyšeli něco nepříjemného ("To nebude fungovat", "Do vás bych neinvestoval ani korunu", "Byznys model je špatně", "Konkurence vás převálcuje"). Hlavně se nenechte zdeptat. Oproti "konkurenci", která má stejný nápad, vy teď třeba víte něco víc. A tím jste blíž k úspěchu. Lidé v komisi nemají důvod vás potopit, demotivovat nebo zesměšnit. Chtějí vám pomoci. A řeknou vám, kde vidí problém, který vy ještě nevidíte.
  3. Buďte hrdí. Něco jste dokázali a překonali jste sami sebe. Příště to bude zase lepší.
A hlavně. Vy tam nejste kvůli komisi, ale oni tam jsou kvůli vám. Využite toho naplno.

Byli jste na MIC Minutes a máte vlastní postřehy? Podělte se o ně v komentářích a pomozte i ostatním..

PS: Děkuji JIC/MIC za organizaci. Děláte skvělou a užitečnou práci. Též děkuji členům komise za čas, energii a pozornost, kterou věnují jednotlivým projektům.


Žádné komentáře:

Okomentovat