Stránky

6. 4. 2012

Víte co je pro startup nejdůležitější?

Byl jsem nedávno u jedné nadnárodní společnosti na ochodním jednání (čti pitchovat náš startup). Na konci jednání mě protistrana požádala o odpověď na pár otázek. Prý přemýšlí o vytvoření nějakého podpůrného programu pro startupy. A tak chtěli znát můj startupový názor. Hlavní otázka zněla:
Co je pro vás jako startup nejdůležitější? Co by vám nejvíc pomohlo?
Velmi zajímavá, a řekl bych zásadní otázka. Co je pro startup vlastně nejdůležitejší? Podle mne odpověď závisí na, jak daleko se na cestě poznání k síni slávy nacházíte (a nebo ke hřbitovu). Budu teď odpovídat za startup v ranné fázi - prvních pár B2B zákazníků nebo pár desítek až stovek zákazníků B2C. Má odpověď je:
Zákazník - innovator a early adopter.
Cenná pro mne byla schůzka samotná. Možnost mluvit se zákazníkem, pitchovat svou myšlenku, (ne)ověřit si hypotézy, sledovat reakci a dostat zpětnou vazbu. To nejcennější je však případný "forward" (kontakty, doporučení) na další potenciální zákazníky.

Takže pokud začínáte, začněte u zákazníků. Všechny ostatní zdroje (peníze, lidé, čas, znalosti, ...) se dají nějak získat "levněji", a některé bez zákazníků ztrácí význam. Mimochodem, na takových jednáních používám mockup (z Indie :)) s popisky funkcí a vytištěný na papíru (tedy ne on-line ukázku). Přestože máme "hotový" produkt.

A jaká je Váše odpověď na výše položenou otázku? (prosím včetně aktuálního stavu na cestě k poznání).

Žádné komentáře:

Okomentovat