Stránky

24. 3. 2013

Důležité varování: Dávejte si pozor na své děti!

Upozorňuji na případ, který se stal nedávno mé známé při nakupování v obch.domě IKEA.

Rodiče šli nakupovat se svou desetiletou dcerou do obch.domu IKEA. Najednou zjistili, že dcera s nimi není. Chvíli čekali, jestli se neobjeví. Pak se rozhodli nechat ji vyhlásit. Obchodní dům hned uzavřel všechny východy a začal ji hledat. Holčička byla objevena na toaletě, ostříhaná a převlečená do jiných šatů. Asi to nebyl první případ, co se tam stal.

Proto pozor při předvánočních nákupech!!!!!!!!!!!

Přesně o tomto je kniha Made to Stick. Tedy, není o Vánocích, nakupování, dětech, rodičích, únosech a únosech dětí rodičům během předvánočního nakupování. Ale je o tom, jak dosáhnout, aby vaše sdělení mělo úspěch. Zůstalo v povědomí a nebylo za pár vteřin zapomenuto. Aby vaše sdělení mělo přesně tu sílu a chytlavost, kterou má průměrný HOAX či urban legend. Proč jinak by takové blbosti pořád kolovaly, že?

Abychom mohli vytvořit něco, co se ostatním zachytí v mysli a zůstane tam, je třeba pochopit, jak mysl z tohoto pohledu funguje.

Ještě upozorním, že neexistuje 100% návod, jak vytvořit "sticky idea". Existují však vlastnosti, které by mělo takové sdělení mít a které naopak ne. Tím máte možnost si zásadně zvýšit chytlavost vašich sdělení. 
Given the importance of making ideas stick, it’s surprising how little attention is paid to the subject.
Kdysi by proveden zajímavý experiment. Skupina lidí byla rozdělena na dvě části – "ťukači" a posluchači. "Ťukač" dostal seznam 25 velmi známých melodií, ze kterého jednu vybral a vyťukal prstem na stůl. Posluchač měl podle ťukání uhodnout, o kterou se jedná. A úspěšnost? Posluchači 3 ze 120 melodií uhodli. To není až tak zajímavé. To zajímavé je, že "ťukači" predikovali 50% úspěšnost. Jinými slovy, očekávali, že se jim podaří předat informaci ve 20 případech ze 40, ale ve skutečnosti se jim to podařilo pouze jednou ze 40 pokusů.

Ten drobný rozdíl mezi 20:40 a 1:40 spočívá v něčem, čemu se říká Curse of Knowledge (kletba vědění). Pro "ťukače" je téměř nemožné představit si, co asi slyší posluchač. "Ťukači" v hlavě zní ona melodie a on jen vyťukává rytmus, který "slyší" a posluchač přece musí být úplně mimo, když to neuhodne, že? Zatímco posluchač slyší jen šílenou morseovku a opravdu je úplně mimo.

A přesně tak to v našem případě chodí i u přenosu sdělení a informací (pitch, reklama, obchodní sdělení, prezentace, …). My jako "ťukači", máme jasnou představu o tom, co chceme sdělit. V hlavě nám hraje detailní symfonie všech podrobností, ale to co slyší náš zákazník je jakési zmatené povídání a sekvence nesouvisejících informací.
There are, in fact, only two ways to beat the Curse of Knowledge reliably. The first is not to learn anything. The second is to take your ideas and transform them.
Autoři knihy Made to Stick si dali tu práci a prozkoumali všechny možné chytlavé nápady, sdělení a informace. Identifikovali 6 pravidel, kterými je vhodné se řídit. Je to takový check-list, aby vaše message měla SUCCESs - fuj to je škaredá věta. Podrobněji si o SUCCESs povíme až příště.
If you want to spread your ideas to other people, you should work within the confines of the rules that have allowed other ideas to succeed over time. You want to invent new ideas, not new rules.

Žádné komentáře:

Okomentovat