Stránky

6. 2. 2016

Děkuji mým studentům za to, že jsem mohl vést jejich diplomku

Možná vám nadpis nedává úplně smysl. Možná si říkáte, že by to mělo být naopak. Že by studenti měli děkovat mě, že jsem je vedl.
To jestli studenti ocení, že jsem je vedl nechám jen na jejich zvážení. Já tu teď narážím na opačnou stranu jedné mince a to na pohled mé perspektivy.

V prosinci jsem byl děkanem FITu (a vlastně celým FITem) oceněn Bronzovou medailí FIT za práci se studenty při vedení BP a DP.

Tohle celé by se nestalo, pokud bych vás nevedl u diplomky. Takže tímto děkuji všem mým již bývalý, současným ale i budoucím diplomantům, že je mohu vést. Je to činnost, která mě baví a která mi dává i jistý smysl života - pomáhat ostatním. Vidět vás, jak z původního nápadu trvalým úsilím vykřesáváte výsledné dílo. Ať už je to produkt, služba nebo kus nového poznání.
A nejlepší je vás pak vidět u obhajob, jak s jistou dávkou hrdosti prezentujete své dílo. Dílo za kterým si stojíte a kterému věříte.

Díky!

23. 9. 2015

Kam zmizelo téma diplomky, které jsem chtěl?

Zachvíli vypukne registrace témat diplomek. Pokud jste u mě měli vybrané téma a čekali na "click-war", tak se možná budete divit, že téma již nevidíte.
Je to proto, že mám již plno. Studenti mi píšou emaily již od června. Přijdou na konzultace (ano, i během prázdnin) a již začínají pracovat na tématu. Moje kapacita jakožto vedoucího je omezena na cca 15 studentů. A ta se již naplnila.
Pokud velmi stojíte o nějaké téma, které již nenabízím, zastavte se za mnou a najdeme jiného vedoucího.



25. 6. 2015

Prezentace diplomek: lessons learned 2015

Jsem rád, že každým rokem je kvalita prezentací u státnic stále lepší a lepší. A myslím, že dobrá příprava prezentace tomu hodně pomáhá. Je prostě vidět, kdo ví o čem mluví a má vizi, jak svou práci prodat a ten, kdo to "prostě jen tak nějak odvykládá".

Letos jsme opět trénovali. Loňské a předloňské záznamy jsou v období obhajob hojně navštěvovány, tak doufám, že vám pomůžou i ty letošní. Časem bych mohl zkusit udělat nějaký výtah častých chyb a odkazovat se do vzniklé databáze videí.

Letos vás přišlo 18. Opět jsme použili sdílený Google docs, kde jste vy všichni sami sobě komentovali, co se líbí a nelíbí. Komentáře nad videi jsou v surové podobě, tedy za překlepy je odpovědný pisatel a ne já :)

... tady jsou vaše tréningové prezentace pro rok 2015.


18. 3. 2015

7 krát proč se registrovat na Excel@FIT

Mám dost zkušeností s různými konferencemi a akcemi, ať už z pohledu účastníka, tak z pohledu komisaře/porotce či přednášejícího. U studentských konferencí se často setkávám s principem:
  • Odevzdej článek, 
  • Prezentuj před komisí (eventuálně komise posoudí pouze odevzdaný článek),
  • Dostaň body (rovná se tvé umístění).
Často se vše odehrává za "zavřenými" dveřmi. Ony jsou sice otevřené, ale málo kdo se z veřejnosti přijde podívat. Pak taková konference nemá daleko k obyčejné obhajobě projektu. Prostě odprezentuji, dostanu body a hotovo (vše za 20 minut).

Jenže já chci na FIT vidět něco jiného. Chci akci, na kterou přijdou všichni studenti, jejich kamarádi, kolegové z práce, klidně i rodiče. Něco, kde každý může ukázat na čem pracuje a čeho dosáhl. A je celkem jedno co to bude (pokud to bude mít něco společného s ICT).

Je tomu asi půl roku, kdy jsme s kolegy na FIT začali přemýšlet o nějaké čistě FIT studentské akci/konferenci. A protože stavíme na zelené louce, můžeme tu akci postavit po svém a hlavně opravdu pro vás. A tady to je...


Akce pro studenty FIT, kam můžete přijít s něčím svým a ukázat to ostatním. A je jedno jestli je to věda, web, mobilní appka, nápad, start-up či něco jiného. Prostě pokud na něčem pracujete, zaregistrujte se a přijďte to 30.4. na FIT ukázat ostatním.

Proč se registrovat a přijít s něčím vlastním?

19. 9. 2014

Diplomka na téma informační systém, CMS, etc.

Pokud přemýšlíte o tvorbě vlastního CMS nebo IS, protože s těmi co jste se setkali vám nevyhovují, tak si prosím projděte tuto stránku:

http://www.opensourcecms.com/

Vyhnete se tím nošení dříví do lesa - "průzkum trhu" a ověření, že neděláte "just another" CMS je součástí vaší práce. Diplomka by měla obsahovat něco unikátního či nového.

14. 8. 2014

Diplomka? Teď!

Ačkoli je teprve půlka srpna, tak mi již píše několik studentů týdně se zájmem o konzultaci diplomkových témat. A to mě těší. Dříve to tak nebývalo. Hlavní nápor obvykle přišel po začátku semestru.
Nevím čím to je. Buď jsem tak známý (doufám, že ne :), mám tak zajímavá témata (to by bylo fajn), a nebo se změnil váš přístup k diplomkám (doufám, že ano).

Rád bych poznamenal, že chci ročně vést max 15 diplomek (včetně bakalářek, což je také diplomka). Více diplomantů = méně pozornosti pro každého jednotlivce. Chci se každému z vás rozumě věnovat, takže proto tam mám ten limit. Pak už to nebude individuální, ale masové vedení diplomek.

Co z toho plyne?
  1. V říjnu při otevření registrace už nemusím mít místo.
  2. Máte ještě měsíc klidu, kdy můžete naplno pracovat na diplomce. Pak bude času méně a méně, a práce půjde pomaleji a pomaleji.

14. 7. 2014

Pár postřehů z letošních diplomek.

Mám tu pro vás pár postřehů a poučení z letošních diplomek. Užitečné jsou pro ty, kdo se právě chystají svou diplomku (nebo bakalářku).

Poučení první: Makejte naplno a od začátku. Často se mi stává, že student nestihne odevzdat to, co by si představoval. Bohužel, student má velký potenciál (je šikovný) a téma, které si vybral má šanci dopadnou velmi dobře (tedy udělá pěkný a praktický kus práce). Nebavím se zde o "flákačích", ale o opravdu schopných studentech (naštěstí to je většina z vás). Bohužel to co vidím je, že práci na diplomce opravdu rozjedete až v půli letního semestru. Až pak z vás začnou "padat" rozumné výsledky, aplikace začínají chodit a dostáváte se do fáze, že vás samotné diplomka začína bavit (říká se tomu flow). Vidíte vaše dílo - ono to funguje a ostatním se to líbí. Vás to posiluje a začínáte proaktivně přemýšlet jak to vylepšit. Bohužel bývá již pozdě, protože je třeba finalizovat, testovat a psát textovou zprávu. Je to škoda, protože kdybyste měli o 1-2 měsíce více času, výsledek vaší práce by byl o řád lepší. Takže třeba místo C by to mohlo být A, lépe by se vám práce obhajovala (byli byste si jistější). Pro mne z toho plyne poučení, že budu muset přijít na to, jak vás v zimním semestru lépe motivovat, abyste se do té flow fáze dostali dříve, užili si ji déle a dosáhlli lepších výsledků.