Stránky

12. 7. 2013

6 vlastností, které by mělo mít každé chytlavé sdělení: Část 3.

V úvodu minulého příspěvku jste se možná nechali nachytat na jeden z nejrozšířenějších hoaxů v čechách. Ve dvou předchozích a tomto příspěvku už vás nachytávat nebudu, a podělím se s vámi o zajímavé myšlenky z knihy Made to Stick. Kniha rozhodně stojí za přečtení, takže pokud vám můj výcuc nebude stačit, směle na Amazon a objednávejte.

SUCCESs: Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story - Pokud vaše sdělení má tyto vlastnosti, pak má šanci na úspěch. Úspěchem se rozumí, že si ho lidé zapamatují, budou o něm přemýšlet a budou podle něho konat. A je jedno jestli je vaším záměrem, aby zákazník koupil váš produkt, investor vám dal investici, žáci poslouchali a zapamatovali si vaši přednášku či abyste působili na společnost a změnili náladu k lepšímu.

Emotional


Kdysi běžela dárcovská kampaň na podporu chudých vesnic v Africe. Kampaň obsahovala taková ta klasická čísla „kolik stovek tisíc lidí trpí“ a „co stojí nějaké zařízení – např. čistička vody – a kolik to zachrání životů“. Součástí kampaně byl i příběh holčičky Rokia, která se má velmi špatně a byla by moc ráda, kdyby její vesnice měla takovou čističku vody.
To zajímavé na celé kampani bylo, že lidé, kteří nečetli příběh Rokie dali v průměru $1,26. A ti co příběh četli dali v průměru $2,34.
Odborníci předpokládají, že přemýšlení o statistikách chudoby v Africe vede k přepnutí mysli do analytického módu. A v takovém módu nepřemýšlíte emočně. A právě emoce vedly dárce k tak vysokým darům.
A co z toho plyne? Aby lidé konali (poslali peníze do Afriky, koupily si váš produkt, ...), musí mít zájem.
Rather, the goal of making messages “emotional” is to make people care. Feelings inspire people to act.

21. 6. 2013

6 vlastností, které by mělo mít každé chytlavé sdělení: Část 2.

V úvodu minulého příspěvku jste se možná nechali nachytat na jeden z nejrozšířenějších hoaxů v čechách. V přechozím, tomto a následujícím vás už nachytávat nebudu, a podělím se s vámi o zajímavé myšlenky z knihy Made to Stick. Kniha rozhodně stojí za přečtení, takže pokud vám můj výcuc nebude stačit, směle na Amazon a objednávejte.

SUCCESs: Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story - Pokud vaše sdělení má tyto vlastnosti, pak má šanci na úspěch. Úspěchem se rozumí, že si ho lidé zapamatují, budou o něm přemýšlet a budou podle něho konat. A je jedno jestli je vaším záměrem, aby zákazník koupil váš produkt, investor vám dal investici, žáci poslouchali a zapamatovali si vaši přednášku či abyste působili na společnost a změnili náladu k lepšímu.

Concrete


Chcete něco sdělit? Buďte konkrétní. Abstrakce je luxus, který si mohou dovolit odborníci. Pokud mají lidé neznalí nějaké problematiky pochopit nový koncept, potřebují dostat informaci v jasném a konkrétním jazyce. Pochopit symboly 1, 2, 5 nebo 9 je pro čtyř leté dítě o mnoho složitější, než pochopit jedno, dvě, pět či devět jablíček na obrázku.

Vezměme si příklad z Kenedyho projevu:
… achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the earth.
Žádné „budeme investovat do dobývání vesmíru“ a podobné srajdy, následované mnohaletou diskuzí s NASA, co se tím vlastně myslí. Kenedyho výrok je konkrétní: Člověk, měsíc, tam a zpět, do konce desetiletí. Tečka. Co je na tom nejasného?

13. 6. 2013

Obhajujete diplomku? Prosím o vyplnění dotazníčku!

Jako již tradičně (tedy třetí rok), společně s kolegou Adamem Heroutem se ptáme studentů na jejich zážitky z diplomové práce (bakalářka je taky diplomka).

Prosím, pokud jste letos dokončili diplomku nebo bakalářku, vyplňte nám ho.

Nemusíte být z naší školy (zajímají nás i zkušenosti z jiných škol), nemusíte psát adresné informace (všechny otázky jsou nepovinné)

Děláme to proto, že chceme vědět, jak se studenti k řešení diplomek vztahují a chceme se inspirovat, co dělat v budoucnu jinak, snad lépe.
Informace z dotazníku po čase prohlédneme, nějak zpracujeme a zajímavosti zveřejníme (zřejmě cestou našich blogů). Samozřejmě anonymizované a pravděpodobně ne kompletní – pouze věci, které budou zajímavé a přiměřené.

Díky!

4. 6. 2013

Prezentace diplomek: lessons learned 2013

Zdravím. Rozhodli jsme se letos pro takový experiment. Zkušební prezentace diplomek se zpětnou vazbou tu provozujeme už nějaký rok. Občas je i nahraji a dám interně studentům ke shlédnutí. Důvod nahrávání je, aby sami sebe viděli. Letošní experiment spočívá ve veřejném vystavení těchto nácvikových prezentací.
Cílem je, abyste se podívali sami na sebe i na ostatní kolegy. Pod každým videem jsou komentáře vedoucího, a také komentáře vás samotných (studenti sobě). Vzhledem k tomu, že není účelem vaše prezentační (ne)umění vystavovat anonymí kritice (takový "kritiků" se vždy najde dost), ale té konstruktivní, jsou videa "anonymizována". Tedy se v nich musíte najít sami podle videa :).
Dále bych chtěl poukázat na to, že se jedná o nácvikové prezentace. Tedy u státnic to může (a bude) vypadat úplně jinak.

Na závěr jeden vzkaz od Víti Berana:

Většina z nás může mít, když se slyší a vidí, nepříjemný pocit. Nebo ještě hůře, pocit, že u naší prezentace je všechno špatně, mluvený projev, gestikulace, pohyb, koukání, dýchání ... Podívejte se na ostatní kolegy. Až na pár drobností, všichni prezentují krásně a je záživné se od nich dozvídat postup a výsledky jejich práce. Tak vězte, že stejně tak jste viděni Vy, protože prezentujete pěkně, máte dobře připravené zajímavé slajdy, víte, co chcete říct, své téma perfektně znáte a máte zvídavé publikum. Co více si přát?

Tak pěkné pokoukání a doufám, že vám to pomůže!
PS: 2014 edition je zde,2015 je zde

29. 5. 2013

Váš byznys by neměl ostatní činit nešťastnými.

Váš byznys by neměl ostatní činit nešťastnými. 

Tato slova paní investorky Křížové (znáte z Dne D) na mne loni na Brněnském Barcampu silně zapůsobila. Asi proto, že má pravdu, a také to tak cítím. Její slova se týkala "jen" jakéhosi byznysu spojeného s půjčováním peněz a spamování možných klientů pomocí SMS. Ale to teď není podstatné. To podstatné (pro mne) je, že mohu sice vydělat hodně peněz, ale pokud tím způsobím neštěstí spoustě ostatních lidí, žádnou radost z nich mít nebudu. Možná jsem jen naivní, a možná je vše v pořádku. Nevím, ale poslední dobou mi takové chování (byť jen na hraně) v oblasti startupů vadí. To proč tohle píšu, je právě nedávná zkušenost se dvěma startupy.

První startup vytvořil web službu A, která agreguje všechny současné web služby X,Y a Z z určitého segmentu trhu. V podstatě unifikuje a automatizuje zákazníkovi zadávání dat do všech služeb X, Y a Z. A zákazník jim (A) za to platí, protože mu to šetří čas. Až sem je vše OK. Problém je (alespoň já s tím mám problém), že zadávání dat do jednotlivých služeb X, Y a Z dělají simulací uživatele - tedy automatem vykreslují stránku a klikají. Případnou Captchu řeší "Indickou cestou". Osobně mi na tom vadí:
1) Takové vkládání "na silu" může vést k vzájemnému boji a zdokonalování metod automatického vkládání versus detekce vkládacího automatu. Dále zdokonalování/komplikování Captchi vedoucí na ještě větší opruz normálního uživatele X, Y a Z. Výsledek? Spousty zmařené energie na nesmyslný boj.
2) Ony všechny ty webové služby X, Y a Z jsou živy z reklamy. A simulace vkládajícího uživatele vede ke zobrazování reklamy do prázdna. Což opět vede k jisté nekorektnosti vůči zadavateli reklamy.
Celou tuto věc však nevidím úplně černě. Z pohledu zákazníka A je tato nekorektnost neviditelná. Očividně tu je o službu A zájem, takže časem se A domluví s X, Y a Z na nějakém rozumném rozhraní a poplatku, a budou jim data předávat oficiálně.

Druhý startup je na můj vkus lehce "za hranou" etiky. Jedná se o procvičování matematiky pro základní školy. Mám tu pro vás takový kvíz. Vezměte si stopky a podívejte se na následující dva obrázky (screenshoty stránek). Změřte si čas, jak dlouho vám bude trvat, než na obrázcích najdete odkaz, který vás přivede k početní úloze. Směle do toho...

9. 5. 2013

Příčina a následek. Sledování. Testování.

Občas mám pocit, že si někteří studenti pletou příčinu s následkem. Jinak si nedokážu vysvětlit, proč se v diplomce nejdříve dočtu, že:
Webová aplikace bude běžet na Amazon EC2, bude používat Google Analytics a bude mít doménu XY.
A až kdesi dále se dočtu, že:
Aplikace bude zpracovávat přijaté emaily z domény XY. Aplikace bude cosi ukádat do databáze. Aplikace bude přes web něco prezentovat uživateli. A rádi bychom věděli, co uživatel na stránkách dělá.
Když vytváříte strukturu a píšete text diplomky, zkuste se zamyslet na tím - co je příčina a co je následek.
Příčina: Aplikace bude zpracovávat přijaté emaily z domény XY.
Následek: Potřebuji doménu XY.
Následek: Potřebuji mail server.

Příčina: Potřebuji mail server.
Následek: Nestačími PHP hosting, potřebuji virtuální server.

Příčina: Potřebuji virtuální server.
Následek: Volím Amazon EC2.

Příčina: Potřebuji sledovat chování uživatelů.
Následek: Volím Google Analytics.
A přesně v pořadí příčina - následek by se mělo čtenáři dostat informací v textu práce. Jinak nebude vědět, proč se mu dostává informace (následku bez příčiny) a tak ji okamžitě zapomene. A až mu dáte příčinu, nebude již znát následek (více zde a potřeba vytvářet mezery ve znalostech).

3. 5. 2013

Startup jako diplomka, 2013 edition: Výsledky #3

Tak tu mám poslední výsledky letošního studentského snažení o startup jako diplomku.

První je Naprocházku.cz. Jedná se webový portálek pro sdílení krátkých procházek včetně vyhledávání. Ideální pro inspiraci na krátké výlety s malými dětmi nebo na rande. Webová služba má též formu Androidí appky (řešeno jako samostatná diplomka). Pokud máte své oblíbené procházky, neváhejte a sdílejte! Díky.

Druhý výsledek je TagBust.com (Znáte z TV :). Jedná se o společný projekt tří diplomantů s cílem vytvořit IS a mobilní aplikaci pro sběr, anotaci a vyhledávání nelegálního graffiti. Pánové se s projektem též zúčastnili StarCube. Ač to možná nevypadá, mají s projektem úspěch.

Třetí výsledek je TimeTrace (Android appka tady). Jedná se o "implementaci" diplomkové tajmlajny. Cílem je aplikace, která umožní definovat a sledovat vlastní majlsouny, s důrazem na sdílení s kolegy. Tedy vložit do suchého "byznys projekt managementu" trošku zábavy a hecovaní.

Čtvrtý výsledek je Deduka. Jde o matematiku pro základní školy v jednoduchém a hezkém provedení. Děti si zde mohou procvičovat počty a hodiny.